LÆS OGSÅ:
NYHEDER

Out & About i økonomiske problemer (2018)

Out & About er udkomme i lidt over 15½ år. I alt 187 udgaver er det blev til siden første nummer kom på gaden i januar 2003.

Out & About er udkomme i lidt over 15½ år. I alt 187 udgaver er det blevet til siden første nummer kom på gaden i januar 2003.

Opdatering: Copenhagen Gay Media ApS er den 17. august 2018 taget under 
konkursbehandling på grundlag af begæring fra kreditor

Copenhagen Gay Media ApS der står bag udgivelsen af Out & About, har de seneste måneder ikke været i stand til at betale sine kreditorer og nu har selskabet fritstillet bladets mangeårige redaktør Thomas René Kristensen, dette fremgår af en intern mail, som vi er kommet i besiddelse af. Der er endnu ikke kommet en officiel udmelding fra selskabet.


I mailen som er sendt af redaktør Brian Kjær Capkan til de frivillige, står der blandt andet:

At Out & About gennem det sidste halvandet års tid været gennem en svær økonomisk periode, som på det sidste har betydet store omvæltninger, blandt andet er Thomas blevet fritstillet, og derfor ikke længere redaktør på Out & About og at det fremover er Brian der er redaktør, både på magasin, hjemmeside og sociale medier.

Den nuværende næstformand i det gamle selskab, Niels Holm, bliver direktør i det nye selskab, Rainbow Media Denmark ApS der overtager udgivelsen af Out & About.

På trods af kapital tilførsel fra Rainbow Business Denmark og assistance med annoncesalg fra medarbejdere i Rainbow Media Denmark ApS, kunne Copenhagen Gay Media ApS ikke skaffe den likviditet, der skulle til og måtte derfor ophøre.

Rainbow Business Denmark, som har købt navnet Out & About, samt rettigheder og det historiske bagkatalog, mener stadig Danmark fortjener en stærk LGBT-medieplatform, og vil forsøge at videreføre Out & About.

Historien om Out & About

Første nummer af Out & About kom på gaden i januar 2003. Bagved udgivelsen af Out & About stod en stor del af de københavnske homo-steder, der længe havde ønsket et nyt magasin på banen, med det formål at få sat skarpere fokus på det københavnske homo-miljø.

Out & About klarede sig godt igennem de første kriseår med stigende annoncesalg, men i 2011 blev Out & About også ramt af et svigtende annoncesalg og det var første år, hvor Out & About gav underskud og det var derfor nødvendigt at gennemføre nedskæringer for igen at få balance i økonomien.

Læs også: Out & About (2003)

Mediestøtte

I 2014 lykkedes det Out&About at få tildelt innovations-/udviklingsstøtte over en periode på tre år.

Projektets mål var at sikre udviklingen af Out & About med mere egenproduceret stof, med større fokus på politik, samfund, kultur samt repræsentation af mangfoldigheden i LGBT-miljøet og derved komme op på de tre årsværk ansatte, som var et af kravene for at få del i den faste mediestøtte.

Men Medienævnet afviste i 2016 at tildele Out & About den faste mediestøtte, med den begrundelse, at Out & About ikke ”i tilstrækkeligt omfang” behandlede politiske temaer og aktuelt nyhedsstof.

Derfor var det nødvendigt at gennemføre nedskæringer i slutningen af 2016 og starten af 2017, for at sikre den fortsatte udgivelse af Out & About.

Faldende annoncesalg

Men med udsigt til et fortsat faldende annoncesalg, skulle der drastiske nedskæringer og nytænkning til at sikre den forsatte udgivelse, hvilken de fleste danske medier også havde været nødsaget til gennem 2017 og som er fortsat her i 2018.

Danmark har fortsat brug for et LGBT-medie der udkommer på tryk, så hvis det ikke lykkedes for de tidligere ejere af Out & About at komme i gang igen, så håber jeg der er andre der har mod på at tage bolden op.

 

Vi opdater når der er nyt fra selskabet.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *